מחקרים

רטינופתיה סוכרתית במהלך הריון בנשים עם זיהום סמוי בטוקסופלזמה

נמצא שנשים היספניות הרות עם זיהום סמוי בטוקסופלזמה גונדי לא הראו נגעים ספציפיים בעיניים הקשורים לזיהום. עם זאת, באופן מפתיע נמצאו מקרים רבים של רטינופתיה סוכרתית בנשים אלו

20.03.2024, 17:43
טוקסופלסמה גונדי (מקור: ויקיפדיה)
טוקסופלסמה גונדי (מקור: ויקיפדיה)

במחקר פרוספקטיבי, במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, החוקרים ביקשו להשוות תוצאות בריאותיות בין נשים היספניות הרות שהיו חיוביות לזיהום סמוי בטוקסופלזמה גונדי לבין אלו שלא נדבקו. החוקרים השתמשו בצילום רשתית כדי לחקור הבדלים במצב העיניים ובבעיות בריאותיות אחרות הקשורות להריון בין שתי הקבוצות הללו.

המחקר בוצע במתכונת פרוספקטיבית, החל מהביקור הראשון במהלך ההיריון ועד לתקופה שלאחר הלידה. החוקרים איתרו 690 נשים בביקור הראשון במהלך ההיריון. ביניהן, 128 היו שליליות ו-158 חיוביות לזיהום בטוקסופלזמה גונדי. בנוסף, כל 532 הנשים השליליות לזיהום סיפקו נתונים בריאותיים ודמוגרפיים ששימשו לצורכי השוואה.

מתוצאות המחקר עולה כי 42% מהנשים החיוביות לטוקסופלזמה גונדי היו עם רטינופתיה סוכרתית, והייתה שכיחות של 20% סוכרת הריונית  בנשים אלו, בהשוואה ל-11.3% בנשים שליליות לטוקסופלזמה גונדי (P value = 0.01). מעניין לציין ש-23 מתוך 30 נשים עם רטינופתיה סוכרתית הקשור להריון לא הראו סימנים מתאים לרטינופתיה סוכרתית לאחר הלידה (5.6 שבועות בממוצע).

החוקרים סיכמו כי לא התגלו נגעים אופייניים לזיהום בטוקסופלסמה גונדי בנשים ההיספניות ההריוניות שנבדקו. עם זאת, הם גילו באופן בלתי צפוי שיעור גבוה של רטינופתיה סוכרתית בנשים עם זיהום סמוי בטוקסופלזמה גונדי. הם גם ציינו שכיחות מוגברת של סוכרת הריונית בנשים אלו. ממצאים אלה מצביעים על כך שהסיכון לזיהום סמוי בטוקסופלזמה גונדי יחד עם סוכרת הריונית ורטינופתה סוכרתית, אינם מזוהים היטב בנשים היספניות בהריון. המחקר מרמז שצילום רשתית יכול להיות כלי חשוב לגילוי מוקדם של מצבים אלו.

מקור:

Diabetic Retinopathy during pregnancy in Hispanic women with latent Toxoplasma gondii infection. Amanda F. Elliott, Jason S. Ng, Ms. Olajumoke Ojeleye et al. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology March 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  טוקסופלזמה גונדי,  סוכרת הריון,  רטינופתיה סוכרתית,  צילום רשתית
תגובות